פתרון חלומות

פתרון חלומות


לפי המקרא
לפי האמונה היהודית, ישנם חלומות נבואיים, חלום נבואי הוא למעשה בשורת האל באופן אישי לאדם, מידע אישי על דברים העלולים להתרחש בעתיד הקרוב.
המקרא נתן מקום של כבוד ומעמד מיוחד לאדם אשר היה לו הידע והחכמה לפרש חלומות, ועסקו היה פתרון חלומות. מומחה של פתרון חלומות ופענוח חלום, נחשב כאדם בעל כוחות על טבעיים מה שנקרא כוח תקשור או יכולת של חיזוי וניבוי באמצעות חלומות –  משום כך הוא זכה לחשיבות מיוחדת במינה.

המקרא מתנגד באופן עקרוני לכל פעולה הקשורה למגיה שחורה כגון עין הרע או כישופים, קסמים ועוד. חלומות לעומתם במקרא מתקבלים כדרך של התגלות הבריאה אל ניבראיו, שהם נבחריו ויחידי סגולה, כל זאת בתנאי שלא תמצא סתירה בין דברי הבורא המפורשים (דברים יג ב-)

חלומות בתקופת המקרא וביהדות נתפסו כדבר מובן מאליו, דבר טבעי, לא ניחוש, או מתן סמל לכל פרט שהופיע בחלום. 
כל מומחה של פתרון חלומות הבין שחלום הוא אחד מהדרכים שבו נגלה הבורא ליחידי סגולה- ( איוב ל"ג - " חלום =חֶזְיוֹן לַיְלָה--בִּנְפֹל תַּרְדֵּמָה, עַל-אֲנָשִׁים, בִּתְנוּמוֹת, עֲלֵי מִשְׁכָּב. אָז יִגְלֶה, אֹזֶן אֲנָשִׁים, וּבְמֹסָרָם יַחְתֹּם, לְהָסִיר, אָדָם מַעֲשֶׂה, וְגֵוָה מִגֶּבֶר יְכַסֶּה, יַחְשֹׂךְ נַפְשׁוֹ, מִנִּי-שָׁחַת; וְחַיָּתוֹ, מֵעֲבֹר בַּשָּׁלַח..."

פסוקים אלו מלמדים הלכה למעשה, ש חלומות הם בשורת האל.

חלומות - כלי תקשור

היום ניתן להשתמש בחלומות ככלי תקשור בין האדם לבורא, וההפך בין האל לכל בני התמותה.

מומחה של פתרון חלומות יכול באמצעות  פענוח החלום על כל סמליו ומשמעותו, לדעת כיצד הבורא מעביר לנו מסרים אישיים דרך החלום, בהרבה מהחלומות שאנו חולמים ישנם סימני אזהרה, בשורות טובות ובשורות רעות. חלומות אפוקליפטיים אשר מטרתם לרמוז לאדם להתרחק מצרות שונות, שאם לא כן הן עלולות להתרחש, חלומות כאלו נקראים
חלומות אזהרה: - חלום אבי מלך (בראשית כ"ג) חלום לבן (שם ל"א, כ"ד), 

שלמה המלך בקהלת (ה, ו) שולל כל פירוש חלום  בצורה נמהרת, לפי חכמתו ודעתו "קיום מצוות ה' היא מפורשת", ולכן היא, עדיפה מפענוח רצון האל דרך חלומות, או פרוש חלומות.

המקרא מדגיש כי חלום נבואי יכול להתקיים בתנאי שזה רצון האל, בחירת האל את האדם או השליח, לדוגמה הנביאים, כוהנים, מלכים, מנהיגים את זה ניתן להבין מהפסוק "שמעו נא דברי אם יהיה נביאכם, ה' במראה אליו אתוודע, חלום אדבר בו. לא כן עבדי משה בכול ביתי נאמן הוא פה אל פה אדבר בו ולא בחידות ותמונת ה' יביט".

דברים אלו ניתן ממחישים כי בתקופת המקרא בישראל לא התפתח מעמדם של אלו מפרשי חלומות ומומחי פתרון חלומות, למעט שליחי ה" נביאים, המקרא מלמד  מלמד אותנו כי אדם אשר ייעודו ושליחותו כמנהיג קיבל היתר  של תקשור עם הבורא, דוגמת אברהם, יעקב, יוסף, משה, אליהו הנביא, שלמה המלך, דניאל ועוד.

בחלומות אבותינו אנו מוצאים ביטוי נרחב להרבה סוגים של חלומות אלוהיים -

"חלום ההבטחה" אברהם אבינו (בראשית טו), חלום יעקב: (בראשית כח י"ב ואילך)

"חלום עתיד" חלום יוסף בן יעקב "בעל חלומות", חלום הפרות שהעיד על שנים טובות ורעות, יוסף נקרא בעל החלמות היות והיו לו חלומות עמוקים ומלאי משמעות.

חלום מלאכים - חלום שלמה המלך - ליקוי חמה "שמש בגיבעון דום וירח בעמק אילון. 

בספר שופטים עתיד הצבא נקבע דרך חלום, "חלום גדעון " - הנה איש מספר לחברו את חלומו והלא שובר (פותר חלום) לו לטובה ומבשר ניצחון.

ישנם "חלומות אזהרה" והמפורסמים שבם אינם דווקא של יהודים, אך די בהם כדי לקבל עדות לתפישה המקראית, כי הכול נברא ונוצר לפי רצון הבורא, וכי הבורא הוא השולט על היקום בארץ ובשמים, והוא נוהג להתגלות לברואיו דרך החלומות :  "חלום פרעה" במצרים ו"חלום נבוכדנצר" שני חלומות הקשורים לתרבות המקומית, ואינם קשורים לדת היהודית. 

"חלום פרעה" מותאם לתפישה העממית של המצריים או ספרי חלומות.

" חלום נבוכדנצר, תואם  את התבנית האסוציאטיבית של התקופה הבבלית, "חלום חיזיון הפסל הגדול"

שני חלומות קבלו פתרון חלומות על ידי מפרשי חלומות יהודיים, חלום פרעה פוענח על ידי יוסף. חלום נבוכדנאצר פוענח  ידי דניאל.

גם יוסף וגם דניאל טענו, שהחלום שהם חלמו היה למעשה תקשור ישיר של הבורא אליהם, ובכוח הבורא הם בעצם קיבלו גם פתרון חלום. יוסף ודניאל היו בעלי מעמד גבוה ונבחרו למעמדם זה בגלל היותם מומחים של פתרון חלומות. כוחם היה גם  בזכות יכולתם הרוחנית לפתור חלום טוב יותר מאשר פותרי החלומות דאז או המקומיים.

דרך סיפורי החלומות במקרא ניתנת לנו האפשרות, להבין מהו תקשור ומהו פתרון חלומות, חלומות מלווים בדרך כלל בסמלים שונים, הסמלים מכילים סימנים ורמזים שונים בעת חלום.

לא תמיד הסמלים בחלום חייבים להיות זהים ולקבל פירוש אחד, הם משתנים מחלום לחלום ויכולים לקבל פירושים שונים לפי החלום.
החלומות וגם הפתרונות שלם לרוב מופיעים במקרא בסגנון פיוטי לשון נופל על לשון, יש גם חלומות שאפשר לפענח אותם על פי הצליל הקולי שלהם.


שלמה טל מיסטיקן מתקשר. מדריך ויוצר רוחני למודעות והגשמה עצמית בשיטת חלון האור.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

גלגול נשמות-שיחזור גלגולים

מיסטיקנים - ברשת המדיה